Cinch (Pidro) är ett fascinerande kortspel som har spelats i flera decennier. Ursprungligen utvecklat i Denver, Colorado på 1880-talet, har spelet sedan dess spridit sig över hela världen, med en särskild popularitet i USA där det även är känt som Double Pedro eller High Five. Cinch liknar Bridge i det att det är uppdelat i två faser: budgivning för att välja färg och spelföring för att ta hem budet. Det är ett spel för fyra personer, med två lag bestående av två spelare vardera.
Kortleken och Kortens Värde
Cinch spelas med en standard 52-korts kortlek utan jokrar. Kortens ordning från högsta till lägsta är: Ess, Kung, Dam, Knekt, 10, 9, 8, 7, 6, Rätt 5, Fel 5, 4, 3, 2. Varje kortfärg har 14 poäng fördelade enligt följande: Ess = 1 poäng, Knekt = 1 poäng, 10 = 1 poäng, Rätt 5 = 5 poäng, Fel 5 = 5 poäng, 2 = 1 poäng.
Rätt 5 och Fel 5 är unika koncept i Cinch. Rätt 5 är femman i den färg som valts som trumf, medan Fel 5 är femman i den färg som har samma färg som trumfen men inte är trumfen själv. Båda dessa kort har ett värde av 5 poäng.
Spelets Gång och Budgivning
Spelet inleds med en budgivningsfas där varje spelare får nio kort som delas ut tre åt gången. Budgivningen sker i endast en runda, där varje spelare kan bjuda en gång. Målet är att bjuda det antal poäng som laget minst måste ta under spelföringen. Den högstbjudande väljer färg efter att det är klart att han är högstbjudande. Om en spelare inte kan bjuda över måste han passa. Minimibudet är 6 och maximibudet 14.
Efter budgivningsfasen kastas alla kort som inte är av den valda färgen med bildsidan upp mitt på bordet. Given håller alla kort på hand och behöver inte avslöja hur många kort han har av den valda färgen. Alla spelare köper nya kort så att alla har sex kort på hand när spelföringen börjar.
Spelföring och Poängräkning
Spelföringen inleds av den högstbjudande. Endast kort av den valda färgen har relevans under denna fas. Om en spelare inte har kort av den valda färgen kastar han sina kort på sin tur. Det högsta kortet i spelrundan tar alla poäng spelade i den rundan.
Om det bjudande laget lyckas få lika många eller fler poäng än budet, har laget lyckats spela hem budet och får behålla alla tagna poäng. Om inte, får det bjudande laget lika många minuspoäng som budet. Det icke budgivande laget får alla sina tagna poäng i vilket fall som helst.
För att vinna i Pidro måste det första laget som kumulativt får ihop 62 poäng. Om båda lagen råkar samtidigt få mer än 62 poäng vinner det lag som var högstbjudande i den avgörande given.
Strategier och Tips
Ett viktigt tips för budgivningen är att spela brutala kort brutalt och undvika att ge motståndarna möjligheter. Det är också viktigt att följa med hur många kort spelarna har före köpet för att avgöra hur säker en lång hand är. För det icke budgivande laget finns det oftast bara en eller högst två chanser att stjäla en pidro. Om budgivaren inte öppnar med Ess kan det vara värt att chansa med att spela ut pidro från en kort hand och hoppas att partnern kan ta den.
Variationer och Versioner
Cinch spelas i olika versioner runt om i världen. Den amerikanska versionen, känd som Double Pedro eller High Five, är särskilt populär. I denna version tilldelas alla poäng till vinnarna av trick som innehåller vissa kort istället för till spelarna som ursprungligen höll dem. Detta inkluderar Game point, som går till vinnaren av trumfen Tio. Fem poäng går till vinnaren av Right Pedro (Femman i trumf) och Left Pedro (Off-Five) respektive. Spelet spelas till exempel för 42 eller 51 poäng, varav upp till 14 kan vinnas i en enda omgång.
Att Ta Hem Spelet: Avancerade Strategier för Cinch (Pidro)
För att verkligen bli framgångsrik i Cinch krävs det att man förstår spelets djupare strategier. Att säkra trick och förstå hur många kort spelarna har före köpet är avgörande för att kunna vinna. Dessutom är det viktigt att förstå hur man kan stjäla en pidro och hur man kan maximera poängen under spelföringen.
Cinch är ett unikt och utmanande kortspel som kräver både strategiskt tänkande och en bra förståelse för spelets regler. Med rätt taktik och en bra förståelse för spelets regler kan du bli en mästare på Cinch.
Vanliga frågor och svar
I denna FAQ-sektion kommer vi att svara på några vanliga frågor om Cinch (Pidro), ett unikt kortspel med sina egna regler och taktik. Vi kommer att täcka allt från hur man spelar till specifika spelregler och strategier.
Vad är Cinch (Pidro)?
Cinch (Pidro) är ett kortspel för fyra personer där ett par spelar mot ett annat par. Spelet liknar Bridge i det avseendet att det är uppdelat i två faser: budgivning för att välja färg och spelföring för att ta hem budet. Spelet har en lång historia och spelas i olika versioner runt om i världen.
Hur spelar man Cinch (Pidro)?
Varje spelare får nio kort som delas ut tre åt gången. Budgivningen sker i endast en runda, där varje spelare kan bjuda en gång. Målet är att bjuda det antal poäng som laget minst måste ta under spelföringen. Den högstbjudande väljer färg efter att det är klart att han är högstbjudande. Om en spelare inte kan bjuda över måste han passa. Minimibudet är 6 och maximibudet 14.
Vilka är de viktigaste reglerna i Cinch (Pidro)?
Alla kort som inte är av den valda färgen kastas med bildsidan upp mitt på bordet. Given håller alla kort på hand och behöver inte avslöja hur många kort han har av den valda färgen. Alla spelare köper nya kort så att alla har sex kort på hand när spelföringen börjar. Det högsta kortet i spelrundan tar alla poäng spelade i den rundan.
Vilka taktiker bör man använda i Cinch (Pidro)?
Några tips för budgivningen är att spela brutala kort brutalt och undvika att ge motståndarna möjligheter. Det är också viktigt att följa med hur många kort spelarna har före köpet för att avgöra hur säker en lång hand är. För det icke budgivande laget finns det oftast bara en eller högst två chanser att stjäla en pidro. Om budgivaren inte öppnar med Ess kan det vara värt att chansa med att spela ut pidro från en kort hand och hoppas att partnern kan ta den.
Hur vinner man i Cinch (Pidro)?
För att vinna i Pidro måste det första laget som kumulativt får ihop 62 poäng. Om båda lagen råkar samtidigt få mer än 62 poäng vinner det lag som var högstbjudande i den avgörande given.